fredag 7 december 2007

Prov

Hejhej!!
Hitills idag har jag haft två prov. det första var i Naturkunskap och handlade om Jorden, Universum och Filosoferna. Det var inte speciellt svårt. Visserligen så satt jag en bra stund och försökte komma på ett svar till fråga nio ("varför finns de stora gasjättarna längst ut i solsystemet och de mindre och tyngre planererna längre in), tillslut kom jag på att det har med densitet att göra: de tyngre ämnena dras mot solen, medan de lättare ämnena håller sig längre ut, som när ett barn i sandlådan gräver en grop och lägger sanden på hög. De tyngre sandkornen rullar ner och lägger sig i botten av högen, medan de lättare och mindre stannar kvar högt uppe.

Jag antog helt kallt att det förmodligen var lika dant med planeterna, att de tyngre ämnena "faller " mot solens medelpunkt pga dess gravidation, medan de lättare ämnena "flyter" på de tyngre och håller sig längre ut i solsystemet.
Visserligen är allt det här kanske inte så intressant för dig stt läsa, så vi byter samtalsämne.

det andra provet gick bra det också, eller... det kändes inte som om det gick bra, men det visade sig att ajg fick 80% på datakunskapsprovet i excel. det trodde jag aldrig =) det betyder att jag har två veckor nu när jag inte har ngn lektion mellan naturkunskapen och svenskan (vilket resulterar i en tre timmars håltimme vilket är mindre lysande, visserligen...).

Inga kommentarer: